Kerana seutas jam tangan pink

Hari isnin lepas, saya bawa Mia jalan-jalan.. Sambil menemankan dua orang kawan yg nak pilih kain pasang.. Saya bawa Mia sekali sebab takut dier bosan dok kat rumah..


Oleh kerana proses nak pilih kain ni memakan masa yang lama, Mia da mula bosan.. Di seretnya beg saya ke hulu ke hilir.. Memang saya ikut saja kemana dier pergi sebab takut dier hilang.. Lama saya pujuk supaya dia beri bag saya yg agak berat tu.. Tiba2 perhatiannya beralih ke arah tempat orang jual jam tangan..

Selain kasut dan beg, Damia cepat terpesona kalau nampak jam tangan.. Di pilih jam tangan kat situ.. Adalah 2 ke 3 utas.. Walaupun harganya tak la mahal mana, tapi saya tetap suruh dier pilih satu je.. Sebab nak displinkan dia. Bukan senang kalau nak dapat sesuatu benda. Budak bukan tahu mahal ke murah, sekali kita belikan banyak2 lain kali dia nak banyak jugalah.. Kalau kene yg murah tak pe.. Kalau lain kali kene dier nak benda mahal? Itu pon tengoklah keperluan.. Kalau dah ada lebih baik tak payah..

Citarasa budak2 kadang2 memang tak sama dengan citarasa kita.. Saya tukar jam lain.. Saya puji2 jam yg saya pilih.. Dier terpesona dan suruh saya bayarkan.. Ye la, sy ingat sy da berjaya buat dier dengar cakap saya.. Tak sampai 20 langkah, dier berhenti.. Mukanya masam.. Dier menarik tangan saya ke kedai tu semula.. Saya pulak tak mengendahkan permintaannya.. Tiba2 dier menangis kuat dan mengamuk kat situ.. Malu juga saya pada 2 orang kawan.. Sebab bole tahan juga kalau dier meragam..

"Mia nak tukar jam ni ibu.." katanya sambil menangis..

Tapi bila saya dukung dier, tak nak pulak.. Mungkin sebab dier da merajuk.. Saya bawa dier ke tempat baju budak perempuan.. Dier tak makan pujuk.. Dier menangis tapi perlahan.. Pelan2 kakinya ke tempat jam tadi.. Dier ambil jam yg mula2 dier pilih.. Saya pun pergi ke kaunter bayaran.. Nasibla harganya sama.. Dan mood dier berubah ceria serta merta..

Saya fikir, selama ni dier budak kecik yang boleh diatur.. Berbanding dulu dan sekarang, mendidik anak zaman sekarang.. Memang banyak cabaran.. Kalau saya dulu.. Ikut je kata orang tua.. Mak saya kata A saya buat A, kalau B, B la saya buat! Rasanya sampai sekarang.. Sy tak boleh tak ikut cakap orang tua.. Tapi saya sedar, benda ni simple je.. Ada juga orang tua yg terlalu keras dengan anak2 sampai rasa tertekan.. Rasanya budak2 zaman sekarang lebih suka pilihan sendiri dan tak suka dikongkong..

Saya pon menarik tangan Damia keluar dari kedai.. Tapi dier berhenti lagi..

"eh, ibu lupa nak beli baju Mia ke?"
Katanya.. Teringat tadi saya cuba pujuk dier masa menangis kata nak beli baju.. Padahal pujuk acah2 je!

1 comment:

CiK Bella said...

Haha comel je rasa mia ni

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...