'hantu' tu yang alih al quran

aku merenung jauh memandang sebuah kereta.. cantik kereta tu.. tiba2 hatiku sayu.. tersentak melihat sebuah al quran usang di belakang.. al quran tu berwarna merah jambu kulitnya.. tapi warnanya kian pudar.. pada helaian2 di sebelah dalam.. helaian itu bewarna kuning.. mungkin sudah lama dibiarkan di bahagian belakang kereta terkena cahaya mentari.. menyebabkan kulitnya mula melengkung.. aku tahu mungkin si pemilik fikir, ia tak salah krn letak dekat bahagian dekat dgn kepala.. seperti ayat2 al quran lain yg di lekat sbg sticker di cermin kereta belakang.. kalau untuk kegunaan sendiri lebih baik di letak di bahagian dalam.. untuk apakah diletak dibahagian belakang? ia berbalik pd niat kita sendiri..

ianya mengingatkan aku ketika waktu aku study dulu.. kisah 9 tahun yg lalu.. waktu tu kecoh orang bercerita tentang seorang gadis membunuh diri dengan terjun dr bangunan.. dan banyak lagi kisah kisah mistik yg kami dengar malahan pernah juga kami mengalami sendiri.. memang kadang2 ada yg kata karut tapi ianya terpulang pada individu..

duduk di sebuah apartment sederhana besar bersama 4 orang lagi sahabat meninggalkan pelbagai memori. ada suka tak ketinggalan juga yg duka.. pada mula kami berpindah di rumah tersebut, tak ada pula kisah2 pelik yg berlaku.. tapi bila da lama2 mmg terasa macam2.. lebih2 lagi bila ada yang buat hal senyap2.. bawa masuk lelaki, minum minuman keras.. ditambah selepas byk kes bunuh diri di apartment tersebut.. disitu semua bermula.. rumah pon jadi makin panas.. kami mula bertelagah.. nak study pon kdg2 tak tenang.. seperti kebiasaan, setiap mlam jumaat.. aku dan seorang teman akan membaca surah yaasin.. untuk dihadiahkan pada yg telah pergi.. tiba2 semua isi rumah ketakutan kerana terlihat kelibat lembaga.. jadi malam itu kami tidur satu bilik sahaja.. kunci semua pintu.. al quran kami letak di kepala tempat tidur.. keesokkanya, semua pintu terbuka luas.. termasuk pintu utama.. al quran dan yaasin disebelah juga lesap.. bila di lihat di rak buku ku, al quran tersebut kemas tersusun rapi.. tak siapa pon yg tahu siapa yg meletakkan al quran tersebut di rak buku.. malahan kunci rumah juga masih rapi di bawah bantal.. walaupon kebingungan kami diamkan shj persoalan tersebut.

Aku bercerita kpd ayah.. walaupon dia risau, dia sempat memberitahu kpd ku, al quran tu mungkin di alih jin.. kadangkala kita hanya meletakkan sebuah al quran untuk dijadikan pendinding, tetapi tidak pernah mengamalkan.. ianya hanya kita jadikan sbg perhiasan tanpa kita sedari.. pendinding yang sebenarnya ialah bila kita sendiri yang mengamalkan bacaan surah2 al quran.. rumah yang sering diperdengarkan alunan surah2 al quran pasti akan dijauhi bende2 halus..

bila aku hampir mendirikan rumah tangga, mama juga berpesan.. tak payahlah minta alquran untuk hantaran jika hanya untuk menunjuk nunjuk sahaja.. selepas itu tak ingat pulak nak membaca.. dalam pada kita sedang sibuk menguruskan majlis kadangkala terlupa ttg al quran di dulang hantaran yg selalunya di letak di bahagian bawah.. kadangkala org berdiri membelakangkan al quran untuk mengambil gambar hantaran.. dan pada majlis pernikahan ku, pihak suami memberi hantaran yang salah satu dulang berisi senaskah al quran.. selesai siap nikah sahaja terus mama mengambil dulang berisi al quran tersebut di simpan di tempat yang tinggi supaya orang tidak terlangkah.. selalunya orang akan menyelamatkan duit dan barang kemas dahulu bukan?

berbalik kepada al quran dalam kereta tu.. kita lebih sayangkan ipad, handphone kalau nak letak kat dashboard.. takut panas dan rosak.. dari membiarkan al quran yang entah bila kali terakhir kita menyelak helaian muka suratnya itu...

aku sedar, aku mmg bukan rajin sangat baca al quran.. tapi aku tetap akan membuka lembaran demi lembaran demi mengukuhkan kemahiran tajwid.. malahan bila dah berkahwen, masih lagi aku mengharap encik suami mengajar serba sedikit.. walaupon rasa macam tebal je muka ni.. dier pulak boleh kata garang jugak bila dier mengajar.. aduhai.. tanpa kita sedari facebook lebih kerap di kunjungi dari membaca sehelai muka surat al quran..

jadikan kami insan yang mengikut jalanmu Ya Allah..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...