lebih baik mati sahaja!!! - hari terakhir bersamamu

bila tgk berita tv tentang kes rogol budak umur 7 tahun di india hati rasa sayu.. kat Malaysia pon skrg ni banyak kes macam ni.. bila da ada anak sendiri, rasa takut tu bertambah tambah lagi.. hati mn tak tersentuh.. kes rogol makin menjadi2.. lebih menyayat hati ada mangsa yang dijumpai mati.. dan si pelaku masih lagi bebas.. Ya Allah, hanya padamu aku memohon perlindungan.. semoga kita semua terus selamat.. tapi kadang2 kita tertanya bagaimana pula dengan emosi mangsa yang pernah berada dalam situasi menakutkan ini..

Aku kenal dgn seorang member ini lama dulu.. kitorg memang tak pernah rapat masa zaman study.. sifat pendiam nya membuat aku rasa malu mendekati insan kecil molik ni.. malahan dier bukan sebaya dengan aku.. malula sbb kadang2 lau org buat lawak pon dier tak ketawa.. bila da nak habis study barulah dier dgn aku berkawan tapi still x rapat lagi.. satu hari aku lihat dier menangis.. aku tanya dier knp.. dier diam.. mungkin dier tak mahu kongsi cerita dengan aku.. selepas itu walaupon kami tak rapat, aku kerap memerhatikan dier.. dier mmg selalu menangis, tidur dlm kelas.. dan tak berapa nak fokus..

satu hari kami buat majlis perpisahan kengkonon sbb nak abis study la.. balik dari majlis tu kitorang berjalan kaki balik ke rumah masing2.. dier yang tak pernah bercerita apa2 pon sebelum ini rancak berbual denganku sehingga aku rasa mcm mengenali insan lain.. dari cerita2 biasa sehingga cerita kisah hidupnya.. aku hanya diam membiarkan sahaja.. mungkin dia memerlukan seseorang untuk berkongsi duka lara hidupnya.. jadi aku mengambil kesempatan untuk bertanya mengapa dia sering menangis..

petang itu dia menceritakan segalanya.. hatiku turut sayu mendengar kisah hidupnya itu..
Ayu(bukan nama sebenar) bercerita dengan tenang tanpa air mata seperti sebelum ini..

Ayu: Orang selalu sibukkan nak jaga anak perempuan.. knp mereka tak ajar anak lelaki supaya menghormati wanita? Aku sedih.. kadang2 aku fikir kenapa mesti aku Anis?? Kadang2 aku terfikir aku dicipta di muka bumi ini hanya untuk disakiti..

Aku terdiam.. walaupon dalam ayat nya itu ada menyeru namaku supaya menjawab soalannya itu.. aku pasti aku tiada jawapan yang dia mahukan.. kisah yang cukup menyedihkan..

Ayu seorang yang cantik.. natural beauty.. memang ramai orang suka kat dia tapi dia tak pernah layan.. Pada mulanya dia hidup aman seperti orang lain.. mempunyai ibu bapa dan seorang adik perempuan.. Semuanya bermula apabila dia terserempak adik perempuannya dirogol oleh sepupunya sendiri.. Pada mulanya dia memarahi sepupu nya namun dunia menjadi gelap apabila dia turut menerima nasib yg sama.. Masalah semakin menjadi-jadi apabila ibu dan ayah sepupunya itu meninggal dunia kerana kemalangan kereta. ayah dan ibu Ayu membawa sepupunya itu ke rumah dan melayan seperti anak mereka sendiri.. Bukan sahaja dirogol, malahan pernah juga Ayu dipukul.. sepupunya pandai mengugut dan berlakon baik di hadapan ibu dan ayah Ayu. Adik perempuan Ayu memang bernasib baik sebab dapat pulak bersekolah asrama.. oleh krn tak tahan Ayu pon g lah lari rumah..

Sepupu ayu pandai buat cerita dengan berkata kpd Ibu dan ayah Ayu sebab Ayu lari rumah krn Ayu ikut boyfriend.. Terus je ayah dan ibu Ayu ni x ngaku anak.. So, ayu pon tinggal la menumpang dengan nenek n pakcik.. oleh krn tak cukup sumber kewangan, dier blajo sambil bekerja.. so, baru aku tahu apsal dier dah berumur skit baru sambung study.. lepas satu satu lagi problem.. Pakcik die pon turut mencabul.. kira Ayu ni macam lari dari mulut harimau masuk mulut buaya la.. sampai dier dah tak percaya sape2 lagi.. aku ingat drama je ade kisah mcm ni..

alhamdulillah Ayu dapat masuk kolej.. selepas beberapa tahun mak n ayah Ayu dapat terima dier balik dan sepupu dier dah dapat kerja, kawen, dan pindah dari situ.. cuma Ayu ckp, kisah2 tu semua meninggalkan kesan yang mendalam kat dier.. dier terseksa sbb dier tak boleh pandang lelaki termasuk ayah dier sendiri.. dier akan ada syak wasangka yang bukan2.. sehingga dier rasa berdosa.. kadang2 dier takut mcm mana kalau dier nak kawen nanti.. sebab tu la dier selalu menangis.. dier takut kawen dan mempunyai anak sbb dier tak nak anak dier ada nasib sama mcm dier..

Ayu: Kadang2 aku fikir lebih baik mati.. kesannya terlalu mendalam.. aku sentiasa berfikiran negatif.. aku fikir semua lelaki hanya fikir ttg seks.. aku rasa berdosa.. kdg2 aku fikir bapak aku sendiri ada hubungan sulit.. aku tak tau nak cakap.. ianya menyiksakan aku setiap masa.. aku sentiasa takut..

aku menasihatinya supaya kembali ke jalan Allah.. semoga Allah memberi petunjuk dan jalan kepada Ayu.. sebagai seorang wanita kisah2 yang ayu ceritakan kadang2 mempengaruhi perasaanku.. banyak yang diceritakan tak aku taip kat sini sbb sensored beb.. ngeri.. tapi yg aku nak tekankan kat sini ialah kesan dari peristiwa itu membuatkan jiwa seorang wanita itu mungkin akan hilang.. arah perjalanan perasaan nya itu akan berombak dan mengalir deras tidak seperti ombak yg normal.. wahai lelaki.. kasihi lah, hargailah jiwa seorang wanita.. lindungi wanita sebaikknya..

dan selepas hari itu aku tak pernah bertemu dengan ayu.. kami membawa haluan sendiri.. semoga hidupnya lebih bermakna.. dan semoga dier lebih bahagia.. amin..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...