nasi daging yang sedap

sebenarnya dah 8 tahun aku dengar pasal resepi nih tapi tak pernah nak try.. teringin nak makan tapi tak pernah aku jumpa kedai yang jual nasi daging nih.. so, semalam aku surf internet cari resepi.. dan dengan konfidennyer aku pikir semua barang2nya dah ada.. tak payah beli apa2 lagi..

so hari nih.. pagi2 lagi dah rebus daging.. tiba2 baru ku perasan rempah kurma x der.. aiseh.. (malas nak g kedai!) terpaksalah aku memanjangkan waktu untuk masak nasi daging nih.. penantian satu penyeksaan..

aku pon call lah cik abg sayang.. tolong belikan rempah kurma dier kata ok.. bila aku call dier balik dier kata tak beli lagi sebab bukan musim.. haaaaaa????!! aku pon pelik.. dah jelas2 aku kol past tu sms lagi.. kata REMPAH kurma... bukan aku kata KURMA.. kui..kui..kui.. aku ketawakan dier.. dengan bengangnyer dier mengakhiri perbualan..

resepi nasi daging nih tak susah sgt tapi ada banyak versi.. suka hati lah nak ikut resepi sape2, ikut selera masing2.. ada yang buat kuah assam, acar timun.. tapi cara aku berbeza sikit..
1) rebus daging lembu.. letak garam sikit, sup bunjut, serbuk kurma secukup rasa.
2) basuh beras basmathi.. past tu tapis
3) tumis buah pelaga, kulit kayu manis, star anise, halia yg dipotong kecik2 dengan menggunakan buttercup atau minyak sapi(lagi sedap baunyer)
4)masukkan beras yang ditapis tadi kacau.. past tu masukkan air daging.. lau nasi 1 pot, air pon 1 pot gak..

sementara tuh air dan daging yang lebih tadi boleh buat sup.. tambah sayuran skit(carrot/saleri)-untuk dijadikan lauk..
5)bila beras dah mengembang.. masukkan 1 sudu pes tomato/tomato puree.. past tu tambah susu cair... biarkan dengan api kecik.. (lau guna rice cooker lagi senang)
6)bila nasi dah masak, sup pon dah masak gak.. hidangkan bersama papadom dan acar buah.. makan lah.. apa lagi.. memang sedap giler! my hubby sampai buat tumbs up 2 kali.. hehe

waktu aku tulis entri nih.. nasi ni dah abis!

1 comment:

No name said...

Weh teringin kot, kecur air liur nie..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...