bab 1 lagi

Ariana terus berjalan menyusur laluan kecil. Di tepi-tepi jalan banyak kelihatan pokok bunga raya yang ditanam oleh pihak Majlis Daerah.

“Bagus jugak kalau tanam pokok ni kat rumah. Daun pokok bunga raya ni elok untuk rambut tau kak, Kalau ada budak demam panas pun elok letak kat ubun-ubun.. sejuk je rasanya!” ujar Huda kepada kakaknya Ariana.

“Yelah, aku ingat lagi masa kita kecik2 dulu.. kalau kita demam mesti ibu letak kat kepala. Sejuk je rasanya.. esoknya boleh terus baik pulak.. kadang-kadang kalau aku tak tahan panas, aku letak kat seluruh badan.. lepas tu kena marah ngan ibu sebab basah-basah tilam tu terkena lendir daun bunga raya ni!” Sambung Ariana panjang lebar sambil ketawa kecil bila teringat telatahnya waktu kecil.

“Itu waktu akak kecik, segenggam daun bolehlah diramas-ramas buat ubat demam, kalau sekarang kak, satu pokok ni kau kena blender!” usik Huda pada kakaknya sambil tertawa. Ariana juga turut tertawa dengan usikan adiknya itu. Tapi hatinya bukan senang untuk di tipu. Ada tercalar sikit.

“Tak habis-habis nak kenakan aku ye.. dahlah, da sampai pun. Aku nak pergi beli roti John. Kau nak pergi beli Yong Tau Foo ke?” tanya Ariana pada adiknya sengaja mengubah topik.

“Tak pe lah, kita pergi sekali.. sama-sama. Ingatkan aku ibu pesan beli air tebu!” jawab Huda sambil menunjukkan jari kearah gerai menjual air. Ariana hanya mengangguk. Tiba-tiba bahunya di sentuh seseorang.

“Yana, lama tak jumpa kau!” sapa Azura. Teman Ariana waktu bersekolah dulu.

“Zura, wah.. makin cantik sekarang ye, jealous aku!” jawab Ariana sambil melihat Azura keatas dan kebawah. Bibirnya tersenyum lebar. Memang Ariana gembira bila berjumpa teman-teman lama tetapi ada satu perasaan yang terselit di hati sanubarinya. Mungkin kurang keyakinan. Apatah lagi melihat susuk tubuh Azura yang boleh dikatakan selim dan menawan.

“Mana ada, biasa je.. terlanjur aku bertemu dengan kau nih, aku nak beri kau kad jemputan perkahwinan aku!” kata Azura sambil meraba-raba ke dalam beg tangannya.

“Ye ke, bila majlisnya tu Zura?” tanya Ariana sambil kedua-dua keningnya terangkat.

“Hujung bulan ni la.. kau datang la dengan pasangan ye!” pelawa Azura sambil menghulur kad bersampul berwarna gold.

“Pasangan? Aduhai.. berat nih, kalau pergi seorang tak pe lah kan. Dah aku tak ada pasangan. Aku bukan macam Noni tu.. sampai pening kepala aku melayan dia.. setiap minit risau tak ada boyfriend. Terdesak sangat.. hish, jangan lah aku jadi macam dia!” kata Ariana di dalam hati.

“Hai, lama sangat kau tenung kad aku tu. Macamlah tak tau rumah aku kat mana. Datang tau!” sapaan Azura membuat Ariana tersenyum. Memang kad tu nampak cantik. Sudah ramai kawan-kawan yang sudah berkahwin. Ariana masih sama macam dulu. Solo. Tapi dia tak kisah, mungkin belum jodoh barangkali. Umurnya baru mencecah 22 tahun. Perjalanan masih jauh. Usai bertemu Azura, Ariana mencari-cari adiknya Huda. Tadi sewaktu dia bertemu Azura, Huda meminta kebenaran untuk membeli juadah sendirian.

“Dah Kak, jom kita balik. Lama sangat kau berjejak kasih dengan Kak Zura. Aku dah beli semua barang!” ajak Huda sambil menghulur sebahagian beg plastik kepada Ariana.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...