oh sayang.. jaga lah hati orang lain!!!

menjadi seorang ibu bukanlah mudah seperti yg aku sangkakan dulu.. dulu aku ingat lagi besar budak ni.. lagi senang kita nak jaga.. hakikatnya.. pelbagai ujian aku kena hadap demi nak memastikan anak aku sorang ni bukan je bijak pandai.. tapi berbudi bahasa..

setelah usia mia 3 tahun.. dier mmg da petah berbicara.. ada sahaja celotehnya.. dan kdg2 mcm penat nak melayan tp lau tak layan mcm mn dier nak pandai.. alhamdulillah dier cepat bercakap..

kdg2 kita kene pandai kawal jugak.. da besar ni kdg2 benda tak patut cakap pon dier cakap jugak.. ni belum bersekolah.. esok2 kalau bercampur ngan kawan2 tak ke haru.. pening gak.. di waktu umur mcm ni la dier byk nak tanya tp kdg2 aku rasa serba salah..

mulut dier mcm mak nenek.. ada je celotehnya.. g umah orang kdg2 aku rasa malu.. nanti org kata aku yg ajar.. "ibu.. mia x suka toilet ni.. dier mcm tak bersih" adoi ai.. dibuatnya tuan rumah dengar.. kata anak kita cerewet sgt.. mcmla pembersih sgt.. dengan jengket2 kaki.. dier memang penggeli orangnya.. dari kecik.. lau dier buang air besar.. mcm trauma.. dier takut.. aku pulak risau.. kdg2 dulu.. dier tak nak teran.. sampai jumpa doktor.. aku paksa dier buang.. katanya kalau teran nanti keluar.. mmg la cik joyah!!! abis tu lau tak buang mcm mane.. tu baru sorang anak.. da mcm tu.. aku bg tau.. please mia.. tolongla jgn cakap mcm tu kat rumah org.. aku takut nnt org jadi menyampah..

semalam pulak jumpe abg ipar kwn aku.. orang nya handsome.. tapi tak nampak.. OKU la.. dulu aku pon tak perasan.. dier baik.. suka buat lawak.. mia pulak bley tanya aku.. "mata dier knp ibu" adoi ai... aku tak suka bila terperangkap dlm keadaan mcm ni.. mmg la kdg orang tak kisah.. tapi aku rasa mcm bersalah pulak.. nampaknya byk lagi yg kene aku ajar.. dan lebih byk aku kener belajar.. oh my baby..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...