antara kreatif dan miskin

bila kita terlalu minat kat sesuatu tu.. kita akan berusaha untuk mendapatkannya.. tak kisah.. susah atau senang.. kecuali bende tu mcm tak logik nak dapat jugak.. terpaksa kita lepaskan.. cewah.. suspen je intro ni.. mcm ape2 ntah..

ni nak citer skit.. setelah hampir 30 tahun hidup ni.. baru2 ni je aku tau kebolehan aku.. maksud aku kecenderungan aku ni mmg kat bende2 craft.. kadang2 kita tak nampak kemana haluan atau jalan hidup kita.. kalau org yg tau awal tu.. memang sgt beruntung n bernasib baik.. sebab ape ek.. sebab dier tak bazirkan masa bertahun2 buat bende yg dier tak suka atau bukan jiwa la..

aku mmg dr dulu minat craft tapi gitu2 je.. tak pernah nak jadikan punca pendapatan.. sebab aku ni jenis pemalu benau nak buat marketing sbb aku punyer tahap keyakinan diri mmg sgt tidak memuaskan.. tapi bila ada mia.. sejak aku lahirkan dak kecik tu.. macam2 aku nak buat.. berbekalkan mesin jahit tradisional yg bunyi kedek2 tu.. mcm2 aku buat untuk Mia.. teddy bear untuk dier, baju, bag, headband, hairband, sepit rambut, buku scrap.. and so on.. kira.. mmg aku obses dgn dier.. sampai aku sanggup berenti keje ketika umurnya 4 bulan..

lau dulu.. aku n en hubby mmg suka shopping(sampai skrg sebenarnye). Suka beli brg berjenama.. branded la bagai.. tapi skrg.. aku lebih suka buat sendiri.. aku rasa bila mia pakai baju yg aku buat untuk dier.. mcm bangga je.. bangga je.. tak la sampai riak takabur bongkak.. sbb bila buat handmade ni.. taklah sempurna mcm kilang buat.. ade la cacat cela kekadang tu.. cuma kita jd bangga sebab dier akan ckp mak dier yg buat.. kita rasa di hargai oleh insan kecik comel tu.. dan yg paling penting.. kompem baju dier.. or bag.. tak sama mcm org lain punyer.. lau ade customer yg nak.. selalunya aku elakkan buat bende yg sama.. sbb selain drpd boring, ia ada nilai tersendiri.. past tu mcm mencabar lah sikit.. makin hari makin nak better lah kan..

tapi pada pandangan sesetengah orang.. bila buat sendiri, mcm miskin je.. mcm tak mampu nak beli brg branded.. (itu pendapat org la kan) aku.. ape ade hal.. buat ape nak pikir kata org.. abis tu lau tak beli bahan tu tak jadi ape lah kan.. cuma lg best.. lg trill bile kita nak cari supplier fabrics yg cantik dan murah, supplier bende2 alah lain.. kdg nak dpt bende yg berkualiti.. mmg mahal skit, tapi puas hati.. a to z kita aturkan untuk produk sendiri..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...